Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Vad tycker passagerarna om linje 55?

Efter två års intensivt samarbete, en lyckad trafikstart och en reklamkampanj som ingen göteborgare kan ha missat återstår svaret på den viktigaste frågan: Vad tycker passagerarna om nya linje 55?

På Sven Hultins Plats möter vi Roger Nordman som tagit sin första tur på linje 55, från Brunnsparken till arbetsplatsen vid Johanneberg.

– Jag var nyfiken på den eldrivna bussen och ville se hur den fungerar. Den var väldigt trevlig att åka med, tyst, mjuk och bra i rörelserna, även om den inte är helt ljudlös. Kul och superbra att man satsar på detta i Göteborg.

Åt motsatt håll ska Daniel Simonson och Mathias Olsson. De är på väg till Frihamnen och Volvo Ocean Race, där de kliver av vid den för veckan specialbyggda hållplatsen utformad som ett riktigt bibliotek.

– Elbussen är fräsch inuti och tystare än de vanliga bussarna, säger Mathias.

– Jag tyckte den var lite mindre ryckig också, fast det kanske beror på föraren, fyller Daniel i.

Båda är eniga om att Göteborgs satsning på eldriven kollektivtrafik är helt rätt.

– Alla bussar i stan skulle vara elbussar. Det är något som är värt att extra betala för.

Inför resan tillbaka in till centrum fylls bussen snabbt med passagerare, ombord finns inte en ledig ståplats.

Vid Brunnsparken stiger Nicole Möller och sönerna Jonathan och Samuel av. De är på väg hem till Västra Frölunda efter besöket på Volvo Ocean Race. Det är deras första resa med elbussen.

– De nya eldrivna bussarna är tystare och också bättre för miljön och naturen, säger Nicole och Jonathan. Lillebror Samuel är också positiv.

– Det som var bra var att bussen inte knirrade så mycket. Det som inte var bra var att det så var så mycket folk som åkte, det blev trångt.